Norsjö Ridklubb

Författare: Johanna Holmgren

Senast ändrad av: Johanna Holmgren

Förening

Norsjö Ridklubb bildades 1981 och är en ideell förening med målsättningen att främja medlemmarnas möjlighet att utöva och utveckla sitt hästintresse.

Vi erbjuder en verksamhet där alla hästintresserade i Norsjö med omnejd ska kunna mötas och känna delaktighet, oavsett kunskap, kön, ursprung och social bakgrund.

Norsjö Ridklubb är en ideell förening utan någon anställd. Det innebär att all hästskötsel, ridlektioner, underhåll av anläggning och liknande sköts av medlemmarna.

På klubbens anläggning finns ett uppvärmt ridhus, upplyst ridbana, två stall, uppvärmd medlemstuga, rymliga hagar, möjlighet för privatuppstallning och gemensamma aktiviteter. Anläggningen ägs av föreningen.

Norsjö Ridklubb bedriver lektionsverksamhet flera dagar i veckan. Bland de ridande finns allt från nybörjare till de som kommit lite längre, unga så väl som gamla, alla är välkomna! Under helgerna hålls ofta träningar i dressyr eller hoppning.

Norsjö Ridklubb äger fyra egna ridskolehästar och har en foderhäst som används i föreningens ridskoleverksamhet. De dagar de inte går lektion eller annan kursverksamhet hyrs ridskolehästarna ut. Det finns även möjlighet att hyra häst under till exempel jul- och sommarlov.

Som medlem i Norsjö Ridklubb förväntas du bidra till föreningens verksamhet, bland annat genom att vara med på de städdagar och försäljningsaktiviteter som klubben ordnar.